Az elme mindig többet akar, olyan, akár egy koldus.
Elmondok erről egy régi példabeszédet…
Egyszer egy koldus kopogtatott egy palota ajtaján. A király éppen ekkor indult reggeli sétájára a kertben, így aztán ő maga nyitott ajtót.
A koldus,
mikor meglátta, így szólt:
– Úgy látszik, szerencsés nap a mai.
– Kinek? Neked vagy nekem? – kérdezte a király.
– Estére majd elválik. Látod, én koldus vagyok, és most csak egy dolgot
kérek tőled. Itt van az én koldusbögrém. Megtöltenéd? Bármivel, amivel csak
akarod.
A koldus kicsit furcsának tűnt. A szeme, mint a misztikusoké, a beszéde pedig
inkább hasonlított egy császár beszédéhez, semmint egy kolduséhoz. Egész
lényéből valami megmagyarázhatatlan erő sugárzott. A király megparancsolta
a miniszterének, hogy töltse meg a koldus tálkáját aranypénzzel, hogy az
egész életében megemlegesse, hogy egyszer egy király ajtaján kopogtatott be,
és akkor bizony ő volt szerencsés.
A koldus csak nevetett.
– Mi olyan vicces? – kérdezte a király.
– Estére majd elválik. – Furcsa volt, de mégis vonzó. Igazán szép férfi volt.
Ekkor azonban meglepő dolog vette kezdetét. Amikor ugyanis a miniszter
megérkezett a zsákaranypénzzel, hogy feltöltse a koldus bögréjét, a bögrébe
rakott pénzek egy szempillantás alatt mind eltűntek, a bögre pedig üres
maradt. A döbbenetes hír futótűzként terjedt a környéken, nemsokára az egész
város összegyűlt.
A király azonban nem tágított:
– Nem érdekel, ha ide kell hozni az összes gyémántot, rubint és smaragdot,
akkor is töltsétek tele ennek a koldusnak a bögréjét!
De bármit öntöttek is a bögrébe, a bögre továbbra is üres maradt. Mire
beesteledett, a királynak mindene odaveszett. Az egész városban óriási volt az
izgalom. A király mindvégig makacskodott – de most már nem volt mit tenni,
semmije sem maradt, amit a koldusnak adhatott volna.
Leborult hát az idegen
lába elé, és kérlelte, hogy árulja el neki a bögre titkát:
– Ez valami mágikus bögre, igaz? Most már beesteledett, és te mindvégig azt
mondogattad, hogy majd estére minden kiderül. Hát, most beesteledett, és
valóban kiderült minden: legyőzött egy koldus. De te nem egy közönséges
koldus vagy, ugye? Csak arra kérlek, mondd el a bögre titkát!
– Nincs ebben semmi titok. Nézd csak meg jobban azt a bögrét! Ez egy emberi koponyából készült.
– felelte a koldus.
– Nem értem.
– Senki sem érti. Az ember koponyájában van az elméje. Bármit is töltesz
bele, az mind eltűnik.
Mindig csak többet akar, de mégis mindvégig üres marad. Az emberi elme
olyan, mint egy koldus – ezen nem lehet változtatni. Csak felismerheted, hogy
így van… és akkor megszabadulsz tőle.
Pontosan ebben a helyzetben vagy te is. Soha nem leszel elégedett, ha az
elmédre figyelsz. De ha képes vagy nem ráfigyelni egy kicsit, azonnal
ráébredsz, mi az az igazi elégedettség.
Választhatsz:
ez, vagy az elme nyomorúsága – mert az elme mindig nyomorúságos marad,
folyton csak többet és többet követel, a vágya örökké olthatatlan marad.
Volt egyszer egy nagyon gazdag barátom. Nem gazdagnak született – egy
szegény ember fiaként jött a világra, és mi még abban az időben barátkoztunk
össze, amikor szegény volt –, de örökbe fogadta India egyik leggazdagabb
házaspárja, mert nekik nem lehetett gyerekük. Így aztán egycsapásra ő lett
India egyik leggazdagabb embere. Élveznie kellett volna a gazdagságát,
hiszen akkor sem tehetett volna szert ekkora gazdagságra, ha száz életen át
megállás nélkül dolgozik, most pedig anélkül, hogy bármit is tett volna érte,
egyszerre elérte. Mégsem volt boldog. Többet akart.
A pénz önmagában nem volt elég, most már nagy vezér is akart lenni. Pénze
ugye volt bőven, hát indult a választáson, és be is jutott a parlamentbe. De
neki ez sem volt elég. Megint többet akart: beakart kerülni a kormányba. Volt
pénze bőven, hát elérte, hogy ő legyen az egyik miniszter helyettese – de
persze ez nem volt elég.
– Én akarok lenni a kabinetfőnök – mondta.
– Gondolod, az már elég lesz? – kérdeztem tőle.
– Azt hiszem, igen – válaszolta tétován.
– Most így gondolod. De ha már egyszer kabinetfőnök leszel, nem így fogsz
gondolkodni.
Végül aztán el is érte, hogy ő legyen a kabinetfőnök. Nem sokkal később
meglátogatott, és azt mondta:
– Igazad volt. Amint én lettem a kabinetfőnök, az elmém azzal állt elő, hogy
„Olyan hosszú utat tettél már meg. Most már egészen közel vagy ahhoz, hogy
miniszterelnök légy. Már csak néhány lépés, és te lehetsz a miniszterelnök.”
De én olyan feszült vagyok, folyton annyira szorongok, hogy már aludni sem
bírok. Semmi nem szerez örömet. Evés közben is állandóan csak a politikán
jár az eszem. Amikor a feleségemmel szeretkezem, akkor is csak a
miniszterelnöki székre gondolok.
Minden összekeveredett bennem. Kérlek, segíts megnyugodnom!
– Hát, ha miniszterelnök leszel, az elméd azt fogja mondani, hogy „Most már
legyél te az államelnök!”
Ha továbbra is az elmédre hallgatsz, soha nem tudsz majd megnyugodni. Ha
békét akarsz, ne figyelj az elmédre! Dobj el mindent, amit azáltal értél el,
hogy az elmédre hallgattál.
Amikor szegény voltál, nagyon boldog voltál. Élvezted az életet. Pedig nem
volt semmid, csak a csodálatos egyéniséged. Én nem azt mondom, hogy most
dobd el a vagyonodat, csak ne engedd, hogy az elméd uralkodjon fölötted!
Akkor bárhová is vigyen az utad, meg fogod találni a békét.
Ha az elméd
veszi át az irányítást, a Paradicsomban is azt mondod majd:
„Ez lenne a
Paradicsom? Hát,ennél azért többet vártam!”
A házak mind le vannak lakva, lerobbant az egész környék, mert ugyebár már
egy örökkévalóság óta ott állnak. Mindenki szomorú és komoly – hisz ők is
már egy örökkévalóság óta laknak ott. Csupa por minden, és senkinek semmi
dolga. Senkiben nem maradt egy csepp méltóság sem. Elérték a
Paradicsomot, de elvesztették az emberi lényegüket – nem tudnak már nevetni
sem.
A mennyországban tilos nevetni. Tudtad ezt? A világon egyetlen szentírás,
egyetlen vallás sem említi, hogy a humor vallásos dolog lenne – rajtam kívül.
Valahogy senki sem akarja beengedni a humort a vallásba. Vajon mi a fenét
csinál az a sok faarcú szent ott a Paradicsomban? Szeretkezni nem lehet, kártyázni nem lehet, még foci sincs! Tévé pláne – hiszen az oly profán! Se
tea-, se kávészünet nincs, mert hát ugye meló sincs… Üresek a napjaik,
üresek az éjszakáik, biztosan arra vágynak, hogy visszajöhessenek a földre. Itt
legalább szentekként tisztelték őket, ott ugyan ki csodálná őket ezért – hiszen
ott mindenki szent.
De a Paradicsomból nincs ám visszatérés, annak csak bejárata van, kijárata
nincs. Tehát kétszer is gondold meg mielőtt belépsz, mert ez lesz az utolsó
cselekedeted – utána már nincs tovább. Nagyjából olyan, mintha a sírodba
feküdnél bele.
De persze az elméd mit mond?
„Ez nem a Paradicsom.
Gyerünk, nézzük meg! Kész átverés az egész, biztos az ördög műve. Egy
nagy vicc az egész – még hogy ez a Paradicsom!”
Az elméd még a Paradicsomban sem hagy békén: a béke és az elme
egyszerűen nem férnek meg egymással.
Amerika egyik leghíresebb rabbija, Joshua Liebman írt egy könyvet: Az elme
békéje címmel.
Küldtem neki egy levelet – a könyvet egyébként viszik, mint a cukrot –,
amiben ezt írtam: „Bármit is gondol Ön az elméről, úgy tűnik, teljesen
félreérti. Még azt sem tudja, hogy az „elme békéje” kifejezés már önmagában
is ellentmondás – Ön pedig ezt a címet adta a könyvének. Én egy másik címet
adtam volna neki: Elme vagy béke.”
Valószínűleg nagyon megdöbbent a levelemtől – mert nem válaszolt. Aztán
újra írtam neki: „Ez a gyávaság nem áll jól egy rabbinak. Vagy változtassa
meg a címet, vagy adjon magyarázatot!”
De sem a címet nem változtatta meg, sem magyarázatot nem adott, pedig
egész egyszerű dolgot kértem tőle. Olyan, hogy „az elme békéje” egyszerűen
nem létezik. Vagy béke van, és akkor ott az elmének nincs szerepe, vagy elme
van, de akkor ott nincs béke. A helyes cím tehát Elme vagy béke volna. De
hát persze nem változtathatta meg a címet, hiszen az egész könyv erről szólt:
az elme békéjéről, meg hogy hogyan lehet azt elérni. A könyvben számos
módszert leír, hogy hogyan érhetjük el az elme békéjét. Ha megváltoztatta
volna a címet, az már nem passzolt volna a könyvhöz.
Nyilván úgy érezte, hogy lehetetlen helyzetbe hoztam, hiszen ha
megváltoztatja a címet, a könyv nem fog passzolni a címhez. Újra kellene írnia
az egész könyvet, de a könyvet nem írhatja újra, mivel nem érti, hogy
tulajdonképpen maga az elme minden feszültség, aggodalom és szorongás forrása. Egyszerűen nem lehet benne béke – az lehetetlen. Ebben
tudnám összefoglalni a Keletévezredes szellemi tapasztalatait: elme vagy
béke. Választhatsz.
A béke egy rendkívül hétköznapi, közönséges és egyszerű
jelenség. Amint a közelébe kerülsz, az elméd elkezdi: „Kell, hogy legyen
valami több ennél. Ne állj le a békénél! Keress tovább!” És ezen a ponton kell
azt mondani az elmének, hogy „Fogd be a szád!”
Hiszen ez a te elméd, jogod van elhallgattatni, és nem figyelni többé az
ostobaságaira, hogy „Még többet! Még többet!”
Bármid is van most, élvezd! Meglátod, minél jobban élvezed, annál jobban
növekszik és gyarapszik majd.
Ez paradoxonnak tűnik, hiszen az elme mindig
többet és többet akar, de közben egyre inkább csak aggódik. Elme nélkül
viszont megélheted a békét, a szeretetet, a csöndet. És azáltal, hogy megéled
mindezt, egyre inkább elmélyül az élmény benned, és csak egyre több lesz
belőle. Egy idő után aztán a boldogságod szárnyra kap, és egyre
csodálatosabb áldás, gyönyör és elragadtatás válik belőle.
OSHO - Az ego könyve, részlet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése