Keresés ebben a blogban

Printfriendly

2019. január 14., hétfő

Vágyak, gondolatok, belső párbeszéd

Vágyak, gondolatok, belső párbeszéd


Sokat olvashatunk a belső párbeszédről, elménk megfigyeléséről, jelenlét megtapasztalásáról. Az ember képes úgy élni, hogy elcsendesül az elméje, gondolat-nélküli állapotban marad tartósan, napokig, hetekig. A szellemben történő változást, követi a lélek is, az ember tartósan emelkedett érzelmi állapotot tapasztal meg, az elcsendesedett elmével egy időben. Szeretetet érez. Ezt a szellemi, lelki állapotot nevezi a vallás, megvilágosodott állapotnak.

Amíg az ember nem érez folytonosan szeretetet, addig szenved. Buddha négy nemes igazsága szerint az első, hogy az élet szenvedés (dukha), a második hogy a szenvedést a vágy (káma) okozza. A harmadik, hogy a szenvedéstől való megszabadulás, a nirvána (szó szerint: a vágy lángjának elfújása) megvalósítható. A negyedik nemes igazság nyolc pontból áll, melyek megtanítanak úgy élni, hogy elérhesd a nirvánát.

Felismerhetjük, hogy elcsendesedett elménél, belső párbeszéd megszüntetésénél, legyőzzük a vágyainkat. Mert a vágyaink a gondolatainkon keresztül kínoznak minket, a belső párbeszéd nagy részét, a vágyainkon történő ábrándozás teszi ki. Nem tudatosítjuk, hogy a reggeli kedvenc süti gondolat, a délelőtt folyamán már tizedszer jelenik meg a gondolataink között, csak azt vesszük észre, hogy egyre erősebb késztetést érzünk a süteményevés élményének kielégítésére. A vágyak így erősödnek fel, minél több figyelmet kapnak, minél többet gondolkodunk rajtuk, minél többször megjelenek a belső párbeszédben, annál erősebb lesz a tett késztetés, annál nehezebben fékezzük a fizikai testünket. Annál kiszolgáltatottabbnak érezzük önmagunkat, mintha a vágy egy parazita lenne bennünk, amely átveszi a testünk felett, tetteink felett az irányítást, hogy kielégítsük. Az alkoholista nem akar soha többé inni, de mégis azt tapasztalja, hogy estére már nagyon szenved, már alig tudja fékezni a testét, már nagyon kínozzák a vágyai. Minden a gondolattal kezdődött, minden a belső párbeszéddel kezdődött, minél többször gondolt az ivásra, annál erősebb lett tett szinten a késztetés, kényszerítés. Az alkoholistát megítélő emberek azt mondják, hogy gyenge akaratú ember.
Az akarat egy olyan metafizikai jelenség, amely képes erős vágyak esetén is megfékezni a testi tetteket. De amikor már elég sok figyelmet kapott a vágy, akkor már nagyon nehéz megakadályozni a kielégülést, az akaratnak sokkal nagyobb jelentősége van, a gondolati szinten történő ellenállásban, éberségben, harcban. Azaz a belső párbeszédben kell felvenni a harcot, szellemi szinten kell ébernek lenni, mindjárt a reggeli óráktól kezdve, ahhoz kell akarat, hogy az ember kontrollálja gondolatait, ne adjon figyelmet a vágy gondolatainak. Mert minél többször megteszi, annál több energiával töltődnek fel a gondolatok, annál erősebb érzelmekké növekednek, és annál erősebb lesz a testi tett kényszerérzet a megvalósításukra, kielégítésükre. Ahhoz kell akarat, hogy ne gondoljunk a vágyunkra. A belső párbeszéd romantikus, nosztalgikus emlékképeket fog felidézni az utolsó alkalmakról, csali szerű csapdát állít a szenvedélybetegnek, ártatlannak tűnő gondolatképeket vetít a belső mozin, abból csak nem lehet baj, ha ezeket az emlékképeket megfigyeljük, ha már nem dohányozhatunk, akkor legalább ábrándozhassunk rajta milyen jó volt. Sokszor észre vettem, hogy fizikai világunkba is elér a gondolatainkat manipuláló kisördög hatalma. Hiszem, hogy a belső párbeszéd sok esetben a kisördöggel történik, aki a szellem szintjén kísértésbe próbál ejteni minket, hogy aztán a lélek szintjén megjelenjen a vágy érzelme, hogy aztán a test szintjén tettek legyenek végeredményben a kísértés gondolataiból. De a kisördög nem csak az elménkben dolgozik, ha ellenállsz a vágy gondolatainak, ha tudatos vagy a metafizikai összefüggésekre, akkor érdekes módon, lépten - nyomon belefutsz az utcán a vágyad gondolatképeibe. Azaz, már nem figyeld meg gondolatokban, hogy épp rágyújtasz, nem jut eszedbe, nem képzeled el a pillanatot, nem kap figyelmet a vágyad, viszont pont előtted gyújtanak rá az utcán. Sőt meg is kínálnak. Ekkor felébreszted a megfigyelés által a gondolatképet, figyelmet kap, azonnal elkezd növekedni a vágyad, érzelmed. Ilyenkor is nagyon ébernek kell lenned, nagy akaratra van szükséged. Fel kell ismerned, hogy messzebb kell menned, ott kell hagyni a régi barátokat, és azonnal el kell terelned a gondolatokat, hogy gyenge maradjon érzelmi szinten a vágy, ne kínozhasson. Minél erősebb az érzelem, annál több kényszeres gondolatod lesz a belső párbeszédben, annál jobban kínlódni, szenvedni fogsz. És hiába elégíted ki, a szenvedés másnap folytatódik, a körforgás kezdődik elölről. Elhízol, tönkre megy a májad, elköltöd a vágyaidra az összes pénzed, felelőtlen leszel a szeretteiddel, tönkre megy az életed.
Amikor megvilágosodik valaki, olyankor megszűnik a belső párbeszéd. Csend lesz az elmében, mint gyerekkorban volt, a jelenlét tudatállapotába kerülünk. Erősen tapad a figyelmünk a környezetünkhöz, figyelmesek leszünk újra a kavicsok formájára, pillangókra, madárka hangokra, naplementére, a szél illataira, az öt érzékszervünk újra érzékeny lesz. Amíg zajos az elménk, addig a figyelmünket elszívja a folyamatos belső párbeszéd, az öt érzékszervünk eltompul, elszürkül a világ, kevés részletet fogunk fel, tudatosítunk környezetünkből. Minél stresszesebb az ember, annál erősebb a belső párbeszéd, annál jobban lehangolódik érzelmileg, annál nagyobb erőre kapnak a káros vágyak. Minél nyugodtabbak vagyunk, annál jobban felemelkedünk érzelmileg, annál jobban elcsendesül az elme, annál jobban megszűnnek a testi vágyak. A teljesen gondolat-nélküli állapotban nincs esély, hogy vágyunk tárgya megjelenjen a belső mozin. Nincs esély, hogy figyelmet kapjon, töltődni, erősödni kezdjen. Így testi szinten megszűnik a kínlódás, szenvedés, ezalatt értette Buddha a nirvana-t, megvilágosodást, a vágy lángjának elfújását. Ez alatt értette, hogy az ember megszabadul a szenvedéstől (Dukha), amit a vágyak (Káma) okoztak. Gondolat-nélküli, csendes elmében nincs esélye a metafizikai vágyfeltöltő folyamatoknak, az ember megszabadul a kínlódástól.
Ezért (ezért is) érdemes foglalkozni a belső párbeszéd megszüntetésével, jelenlét fogalmának tanulmányozásával. Ha valaki szeretne megszabadulni valami káros szenvedélytől, amely csapdában tartja, tönkre teszi az életét, nincs elég akaratereje, hogy legyőzze, annak a következőt ajánlom. Határozza el, hogy megszabadul a vágytól, szabadítson fel életében 21 napot a vágy legyőzésére. A 21 napra szellemileg kell felkészülni, fel kell fogni, hogy az elkövetkező 21 nap legfontosabb feladata, nem a gyereknevelés, nem a munkába járás, nem a párkapcsolat, hanem a vágy legyőzése. Minden más másodlagos, erre az időre. Persze itt, olyan vágyakról beszélek, amelyek tönkreteszik valaki életét. Lehet munkába járni, gyereket nevelni, párunkkal foglalkozni, de egész nap szem előtt kell tartani, hogy a mai napunk is elsősorban a vágyunk legyőzéséről szól. A legfontosabb feladat, az egész napos önmegfigyelés, gondolatfigyelés, éberség, ahogy a macska figyeli az egérlyukat, úgy kell ébernek lenni a gondolataink felett, észre kell vennünk, ha elkezdtünk a vágyunkon gondolkodni. Utolsó alkalom, amikor megettük a kedvenc csokit, elképzelni ahogy az üzletben cigarettát veszünk, látni ahogy meggyújtjuk az öngyújtót, látni ahogy kibontjuk az üveget, ahogy becsavarjuk a füves cigarettát. Nagyon sok gondolatunk van, amely összekapcsolódik a vágyunkkal, sokszor nagyon rafináltan, alattomosan próbál megkísérteni a vágy kisördöge, ártatlanak tűnő belső mozit vetít elénk. Egy régi cimboránk ugrik az agyunkba, majd egy régi kirándulás, majd végül kiderül, hogy az egész kirándulás alatt végig együtt ittunk. A régi cimbora is az alkoholra fog emlékeztetni.
Nagyon nehéz feladat őrködni az akaratlan gondolataink felett, szinte lehetetlen, ezért sokkal okosabb, ha mi irányítjuk a belső mozit, mi rakjuk a videokazettát a belső moziba. A 21 nap alatt nem hagyjuk, hogy elménk öntudatlanul ugrándozzon a témák között, kiszolgáltatva figyelmünket a belopakodó vágy gondolatainak. Reggel felébredünk, és tudatosan elkezdünk gondolkodni valami olyan témán, ami messze van a vágyunk gondolataitól. Az elménknek van egy olyan tulajdonsága, hogy a belső párbeszéd elcsendesedik, megszűnik, ha a lélek felemelkedett bennünk, szeretetet kezdtünk érezni. Ezt úgy érhetjük el, ha elkezdünk szeretetteljes emlékeken gondolkodni, a gondolataink miután elég figyelmet kaptak, lelkünkben megjelennek érzelemként, ugyanúgy, ahogy a vágyak esetében is. És ugyanúgy visszahatnak a további gondolkodásunkra, ahogy a vágy érzelmei is. Minél több figyelmet irányítottál a vágyad gondolataihoz, annál erősebb érzelemmé növekedett. Ahol a figyelem, ott az energia- tartja a kozmikus bölcsesség. Szóval, ha szeretetteljes gondolatokat figyelsz meg, szép emlékeken gondolkodsz, akkor szeretet érzelmeket növesztesz, táplálsz, erősítesz a lelkedben. Amelyeknek van egy olyan tulajdonságuk, hogy visszahatva az elmére, elcsendesítő hatásuk van, megszüntetik a belső párbeszédet. Minél többet gondolkodsz szereteten, annál jobban elcsendesül a belső párbeszéd, annál jobban eléred a gondolat-nélküli állapotot. Annál könnyebb aztán ébernek lenned a gondolataid felett, mert megritkultak, kevés van belőlük, könnyen észreveszed, ha esetleg a káros vágyaid gondolatai jelentek meg a belső mozivásznon. Könnyen eltereled a figyelmed. Ezért ha mindjárt reggel te magad rakod be a videokazettát, akkor fél óra tudatos gondolkodás hatására, a nap további részén, sokkal eredményesebben őrködhetsz a vágyad gondolatai felett. Ki kell ürítened az elméd, rendet kell raknod, csendet kell teremtened, hogy képes légy észre venni a felbukkanó gondolatokat. Reggel felébredsz, és nézel fél órát mesét. A mesék legtöbbször szeretetteljesek, megfigyelésük által sok szeretet érzelemnek adsz erőt a lelkedben. De légy éber például Tom és Jerry mesénél, ahol sokszor isznak, dohányoznak, ne enged hogy elvigyék a gondolataid, elkezdj ábrándozni vágyaidról. Vagy olvass spirituális tanításokat, írásokat fél óráig, azok is erős szeretet érzelmeket ébresztenek. Vagy ha tudatosabb vagy, akkor hallgass szép zenét, képzeld el, hogy szép tájakon sétálsz.
Ha semmiképen nem tudod irányítani az elmédet, akkor marad a fizikai megtapasztalás, az első három nap, menj el kirándulni, menj el valami gyönyörű helyre, ahol sok körülötted a víz, erdő, természet. legyen olyan érdekes, olyan csodás, hogy erőteljesen kérje a figyelmedet. Így két legyet ütsz egy csapásra. Annyira érdekelni fog a környezeted, hogy a gondolati kísértés sikertelen marad, nem fognak érdekelni a gondolataid, a belső párbeszéd, nem a belső mozira leszel kíváncsi, hanem a külsőre, a jelenlétre, pillanatnyi környezetedre. Ennek a mellékhatása, hogy az első fél óra után, már nagyon erős szeretet érzelmek lesznek a lelkedben, amelyek nagyon erősen visszahatnak majd a szellemedre, elcsendesítik a belső párbeszédet, kikapcsolják a vetítővásznat. Nem fog eszedbe jutni a vágyad, egyszerűen elfelejted. Főleg ha így teszel napokon keresztül. Csodálatos helyeken kell járnod, fókuszpontodnak sok csodát kell megfigyelnie, és akkor sikeresen legyőzöd a kísértést. Megtelsz szeretettel, elméd elcsendesül, eltelik egy hét úgy, hogy alig kellett harcolnod a vágyad ellen, nem érzetél kínlódást, szenvedést, nem jelentek meg vágyak, amelyek kielégülésre kényszerítettek volna. Nem kellett ellenállnod, kínlódnod. Ilyen egyszerűen, hogy elfelejtetted vágyad gondolatait. Annak köszönhetően, hogy figyelmed sikerült kiszabadítani a belső párbeszédről, környezeted érdekesebb lett a belső mozitól. Persze nagyon fontos, hogy valóban csodákat figyelj meg. Mert ez fordítva is működik. Ha olyan környezetebe kerülsz, ahol sok a horror, borzalom, szörnyűség, akkor nagyon erős félelem érzelmeknek adsz erőt gondolataidon keresztül, nagyon felerősödik a belső párbeszéd, nagyon könnyen elrejtőznek a gondolataid között a káros szenvedély gondolatok, és a kínlódás, szenvedés, dukha, kezdődik elölről. Ezért szoktak tragikus élethelyzetek után újra rágyújtani olyan emberek, akik már rég nem dohányoztak.
Ha nem tudsz elmenni kirándulni az első napokban, a sem gond. Akkor menj ki sétálni a közeli parkba, erdőbe, vagy csak sétálj a város azon részein, amelyeken még kevesebbet voltál. Fontos, hogy legalább egy picit érdekeljen a környezeted, ez segít elszakítani a figyelmed a belső párbeszédtől, belső mozitól. Tudatosítsd, hogy a reggeli séta alatt a legfontosabb feladatod, hogy kihozd a figyelmed a jelenlétbe. És ha sikerült kihoznod, akkor irányítsd a figyelmed csodákra, hogy fél óra alatt elég sok szeretet érzelmet tudjál táplálni, amelyek aztán visszahatnak a szellemedre, segítve a belső csendet, ellehetetlenítve a kísértést. Keresd a figyelmeddel az utcán a virágokat, pillangókat, napfelkeltét, szép kerítéseket, udvarokat, bármit amit szépnek tudsz megítélni. Irányítsd rá a figyelmed, és jelentsd ki magadban, hogy milyen szép. Időzz el picit a gondolataiddal körülötte, ábrándozz egy picit, emlékezz hol láttál hasonló szépet életed során. Ugyanazt csinálod amit a kisördög csinál veled, hogy erőt adjon a vágy érzelmének, a kisördög fegyverét fordítod vissza ellen. Ő is próbál emlékeket felidézni a vágyad gondolatai körül, arra törekedve, hogy minél több hasonló rezgésű gondolat kapjon figyelmet, töltődjön. Hogy minél jobban felerősödjön a vágy. Ezért időzz el te is a virágok körül, ne csa elfuss, és azt mond ez szép, hanem idézz fel emlékeket, engedj be tudatod fókuszpontjába minél több hasonló rezgésű gondolatot, emlékképet, hogy minél nagyobb figyelmet kapjanak ezek a gondolatok, minél jobban feltöltődjenek, erőre kapjanak lelkedben, minél erősebb szeretet érzelmek jelenjenek meg lelkedben.
Amelyeket belső békének, elégedettségnek, boldogságnak fogsz érzékelni, és elcsendesítik a szellemed. Pont fordítva, mint az alacsony rezgésű káros vágyak gondolatai, amelyek ha feltöltődnek, akkor a lélekben belső feszültséget okoznak, próbálunk tőlük megszabadulni, próbálunk kielégülni, hogy megszabaduljunk a szenvedéstől. Minden a gondolattal kezdődik, ha elég önismerethez jutsz, akkor megvilágosodsz, megszabadulsz a szenvedéstől, állandósul a belső békéd, csendes elméd, erős jelenléted. Boldog vagy 
A 21 nap nem könnyű, még úgysem, hogy tudatosan irányítod a figyelmed. De a vágyak napról, napra gyengülni kezdnek, az akaratod napról, napra erősebb lesz velük szemben. Az akarat nem már, mint a lélek szeretet érzelmei, melyek ellentétes polaritásúak az alacsony rezgésű negatív vágy érzelmekkel, a szeretet kioltja a lelkünkben, a vágy érzelmeit. Megszűnik az elmére gyakorolt manipulatív, befolyásoló, kísértő, hatásuk. Minél több napon keresztül irányítottad figyelmed szépre, jóra, csodákra, minél több szeretet érzelmet neveltél fel lelkedben, annál nagyobb lesz az akaratod, annál könnyebben veszed fel a harcot lelki szinten, mert annál több lesz a lelkedben a szeretet érzelem. Kioltod az erőre kapott vágyakat, van akaratod legyőzni őket. Amire szükséged is lesz, mert hiába telik el 21 nap, hiába gyengülnek meg teljesen a vágyaid, hiába lesz nagyon egyszerű elterelni a gondolataidat róluk, ha véletlenül meg is jelennek. Sokszor fognak az utcán előtted csokit enni, cigarettát szívni, bort inni. Neked úgy kell élned a 21 nap után is, hogy sok szeretet érzelmet nevelj a lelkedben, hogy mindig kész legyél a védekezésre, mindig legyen akaratod. És ébernek kell lenned a tragikus életszakaszokban, amikor a szellemeden keresztül sok félelem érzelmet táplálsz, hogy ne szokj vissza, mert a félelem érzelmek kioltják a szeretet érzelmeidet a lelkedben, elveszted az akaratod. Talán.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése